849

Deze leerling heeft geen vrije tijd

Deze leerling heeft geen vrije tijd

Posted 22 maart 2020

Sinds kort hebben wij een ↩ huiswerkinstituut waar wij begeleiding geven aan leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het grootste deel van de leerlingen vraagt hulp met het maken van een huiswerkplanning, want vaak vinden ze dat lastig. En dat is ook niet zo gek, want de meeste pubers kunnen nog niet zelfstandig plannen. Dat komt omdat hun brein technisch nog niet helemaal ontwikkeld is. Nu ben ik geen neurowetenschapper, maar neem maar van mij aan dit zo is.

Gewoon lekker huiswerk leren en maken
Gisteren kwam Lars naar het instituut. Lars is een lieve jongen die in de tweede van het vwo zit. Hij komt vooral bij ons om gewoon lekker in een rustige omgeving zijn huiswerk te leren en te maken. Daarnaast wil hij graag overzicht krijgen in het huiswerk dat hij voor de komende week moet doen. “Wil je me dan straks helpen met plannen?” vraagt hij. “Tuurlijk! Geef maar een seintje als je zo ver bent” antwoord ik hem.

Even SOM checken
Na een uurtje of twee geeft Lars een seintje. Zijn huiswerk is nu wel klaar en ik ga hem helpen met zijn planning voor komende week. Lars pakt zijn telefoon en opent het programma SOM. SOM is een applicatie waar je als leerling (of als ouder) kunt inloggen in de schoolomgeving. In SOM kun je opzoeken wat je rooster is, welke cijfers je hebt gehaald en welk huiswerk er is opgegeven. Ontzettend handig. “Op welke dag heb je de toetsen?” Ik pak een vel papier en teken er met een viltstift acht vakken op. Ik gebruik een liniaal om mooie rechte lijnen te maken. In ieder vak schrijf ik de dag en de datum. Samen zoeken we in SOM welk huiswerk er per vak in staat. We zien dat er twee toetsen zijn die hij nog moet leren en het gewone huiswerk. “op welke dag heb je de toetsen?” vraag ik aan Lars. “Eentje op woensdag en de ander op donderdag” antwoordt hij. “Oké, dan schrijven we die er alvast in. Uit hoeveel stof bestaat het te leren werk en hoeveel tijd denk je nodig te hebben?” Lars: “Ik heb denk ik voor beide toetsen vijf keer nodig, waarvan de vijfde keer dan herhalen is. Het is nu donderdag, dus dan begin ik zaterdag met het eerste deel. Eh, woordjes en grammatica en dan op zondag… En dan moet ik van Duits nog… En Engels moet ik…”

Vrije tijd?
En zo plannen we het huiswerk van de aankomende week in. “Wanneer heb je vrije tijd?” hoor ik mijzelf vragen. “En wanneer moet je sporten?” kijkend naar zijn planning die nu zo duidelijk op papier staat. Bijna nergens is er ruimte voor vrije tijd en sporten. Daar heeft hij voorlopig ook even geen tijd voor, zegt hij, alsof dat heel normaal is.

Boos
Ik merk bij mezelf dat ik er boos om word, dat deze lieve Lars zijn sport en vrije tijd moet opgeven. Het doet mij denken aan mijn eigen zoon, die op dezelfde school opbrandde in de tweede klas. Want dat is wat er gebeurt wanneer je geen vrije tijd meer hebt waarin je jezelf kunt opladen. Of laat staan te blijven sporten. Vanuit de stress stand kun je niet leren

Brein
Ik hoorde Erik Scherder (hoogleraar neuropsychologie) gisteren in zijn programma vertellen dat juist vrije tijd, buiten zijn en lekker bewegen zo goed is voor je brein. Dat maakt juist dat al die leerstof goed verwerkt kan worden in die grijze massa. En wanneer je brein altijd bezig is met leren en maken van huiswerk, heeft het geen tijd om al die leerstof in je brein op te slaan. Je brein komt in een stress stand en vanuit deze stress stand kun je niet leren.

Iedere dag, ook in het weekend
Ik kijk nog eens naar het rooster van Lars. Bijna iedere dag laat thuis van school, dan huiswerk, huiswerk, eten, weer huiswerk, slapen, school, huiswerk, huiswerk, eten, huiswerk en ga zo maar door. Iedere dag, ook in het weekend. En dan te bedenken dat er diezelfde week ook gewoon nog huiswerk bijkomt dat nu nog niet staat ingepland. Ik vraag me af of we dit met zijn allen willen voor onze pubers. Ik ga maar eens contact opnemen met deze school om te vragen of het nou echt de bedoeling is om deze leerlingen te laten opbranden.

Onderwijsmateriaal