850

Het is haar strategie

Het is haar strategie om te overleven

Posted 2 februari 2020

Wat ik merk in de begeleiding met leerlingen is dat het alle kanten op kan gaan, behalve de kant op die ik verwacht. Bij de ene leerling gaat het leren ontzettend makkelijk, dan is een gesprek al voldoende handreiking en hopla, het ‘probleem’ is in een keer opgelost. En bij de andere leerling lig ik soms wakker van wat ik ermee aanmoet.

Zo gebeurde laatst bij Brigitte, 8 jaar oud. Ze ontploft nog weleens in de klas. En ze speelt graag de baas over haar vriendinnetjes. Hierdoor willen haar vriendinnetjes soms niet meer met haar spelen in de pauze. En dat is logisch. Spelen is leuk wanneer je allemaal evenveel inbrengt in het spel. Hier en daar een beetje geven en nemen en weer doorgaan. Bij Brigitte werkt dat soms een anders. Zij wil graag controle over alles wat er om haar heen gebeurt. Ze doet dit niet expres, maar onbewust kiest zij voor deze rol. En ik weet waarom zij dit doet. Ze heeft namelijk niet zo’n veilige thuissituatie gekend. Een situatie waarin al haar veiligheid en vertrouwen behoorlijk op de proef is gesteld. Nu woont ze niet meer thuis, maar (tijdelijk) op een andere plek waar ze tot rust kan komen en waar het voor haar veilig is. Die controle geeft haar juist zoveel veiligheid.

Afgelopen week was ik weer met haar aan het werk. Eigenlijk wil ze niet met me werken, omdat ze heel goed weet waar ze aan moet werken, namelijk haar interactie met haar mede-klasgenoten. Zij begrijpt dat wanneer we daaraan gaan werken, zij haar controle moet opgeven. En die controle geeft haar juist zoveel veiligheid. Het is haar strategie om te overleven in een voor haar onveilige wereld.

Het voor haar zo veilige stukje houvast, ga ik vragen weg te nemen. Tenminste, dat is hoe zij het ervaart. En dat maakt indruk op mij, daar lig ik dan van wakker. Ik ga op onderzoek uit Vervolgens ga ik nadenken over hoe ik haar zo goed en veilig mogelijk tools kan meegeven om haar veerkacht te geven. Ik bel met experts om raad te vragen en om bevestiging te krijgen dat ik op de goede weg ben. Ook speur ik het internet af, op zoek naar methodes en artikelen die mij verder kunnen helpen in hoe ik het het beste kan aanpakken.

Ik koop ↩ (nog meer) boeken, omdat er misschien een activiteit in staat die ik heel goed kan gebruiken in deze situatie. Dat is het enige wat ik hoef te doen Ik probeer iedereen erbij te betrekken om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en omdat ik geloof in de kracht van samenwerking. En dan bedenk ik mij dat ik er alleen maar voor haar kan zijn. Iemand zijn waar zij zich veilig bij voelt, zichzelf mag zijn. Onvoorwaardelijk en zonder oordeel. Want dat is wat ertoe doet.

Onderwijsmateriaal