1847

Leeftijdsadequaat

We bereiden het avondeten voor en helpen tegelijkertijd onze kinderen met hun huiswerk. We schrijven de afspraken voor de volgende week op in onze agenda of weekplanner. We concentreren ons op ons werk wanneer dat nodig is en we zijn er voor ons gezin wanneer ze ons nodig hebben. We onthouden het nieuwe adres dat je vriendin net heeft gegeven, zodat we het kunnen opschrijven zodra we pen en papier hebben gevonden. We halen diep adem en tellen tot 10, in plaats van te toeteren, als de auto voor ons niet meteen beweegt als het licht op groen springt.

Executieve functies helpen ons bij het plannen, concentreren, schakelen en flexibel zijn wanneer het anders loopt dan gepland. Misschien heb je weleens van de term executieve functies gehoord. In het onderwijs hoor je er nu heel veel over en misschien heb jij ook al eens gehoord dat de executieve functies van jouw kind nog niet helemaal goed ontwikkeld zijn. Maar wat bedoelen we nu met executieve functies en wat mag je van je kind verwachten op welke leeftijd?

Hersenprocessen
Executieve functies is een verzamelnaam voor hersenprocessen die het denken en het doen van je kind aansturen. Deze processen stellen jouw kind in staat om zich staande te kunnen houden in het dagelijks leven. Het is een netwerk van verschillende vaardigheden die ervoor zorgen dat je kind zich tot een zelfstandig persoon kan ontwikkelen.

Neurologische ontwikkeling
Executieve functies ontwikkelen zich dus in ons brein loopt gelijk met de neurologische ontwikkeling, dat wil zeggen van achter naar voor en van binnen naar buiten. Dit proces duurt jaren is is ongeveer pas klaar wanneer je de leeftijd van 25 jaar bereikt.

Biologische ontwikkeling
De biologische ontwikkeling van de hersenen en het hoe en waar je kind opgroeit is erg belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van de executieve functies en vaardigheden. Het kind van je vriendin kan misschien al goed zelf kan plannen en jouw kind snapt misschien nog niet hoe dat moet. Dat is niet meteen een reden om in paniek te raken. Ieder kind ontwikkelt zich op een andere manier en het ene kind is nu eenmaal sneller in bepaalde vaardigheden dan een ander kind. Er is wel een ongeveer gemiddelde per leeftijd wat jouw kind zou moeten kunnen.

Welke klusjes kan je kind al?

  • 2 – 3 jaar - speelgoed opruimen - jas ophangen en schoenen opruimen - vuile was in de wasmand doen - schone was sorteren, bijvoorbeeld alle sokken eruit zoeken
  • 4 – 5 jaar - bed opmaken - tafel dekken - zichzelf aankleden - op je beurt wachten - planten water geven - huisdieren eten geven
  • 6 – 8 jaar - een boodschapje doen - slaapkamer opruimen - helpen met het eten klaarmaken - hand opsteken in de klas
  • 8-12 jaar - zelfstandig klusjes doen zoals tafeldekken - sparen voor iets leuks - zich verplaatsen in de ander
  • 12 jaar en ouder - op jongere kinderen passen - een plan verzinnen en uitvoeren - een bijbaantje nemen - meer zelfstandigere keuzes maken

Meer weten over executieve functies? Kijk verder in ons blog en volg ons op Facebook ↪.

 

Onderwijsmateriaal